اقتصادی
استاندار زنجان: تعامل دولت و بخش خصوصی راهکار حل مشکلات معادن است
استاندار زنجان گفت حل چالشهای حوزه معدن در گرو تعامل و اعتماد متقابل دولت و بخش خصوصی و رسیدن به راهحلهای مشترک است.

به گزارش پایگاه خبری زنجان ورزشی،سیدمحسن صادقی در یکصد و چهارمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان که با محوریت بررسی مسائل حوزه معدن برگزار شد، با قدردانی از صراحت فعالان این بخش در بیان مشکلات، اظهار کرد: اتاق بازرگانی مباحث را به صورت تخصصی و کاربردی دنبال میکند و این روند یکی از نقاط قوت شورای گفتوگو است.
استاندار زنجان با اشاره به نقش فراتر از انتظار بخش معدن در پشتیبانی از دفاع ملی، گفت: معدنداران در سختترین شرایط، کمکهای موثری به ستاد پشتیبانی دفاع ملی داشتند و تحقق 15 درصد حقوق دولتی معادن نیز نشاندهنده مسئولیتپذیری این بخش است.
وی هدف اصلی شورای گفتوگو را اشتراکگذاری مسائل و رسیدن به راهحل مشترک دانست و افزود: در این نشستها دولت و بخش خصوصی مقابل هم نیستند؛ ما باید محدودیتهای یکدیگر را بشناسیم تا به یک تعامل برد-برد برسیم و اساس این همکاری نیز اعتماد و خوشبینی است.
صادقی با اشاره به شرایط جنگی حاکم بر اقتصاد کشور اظهار کرد: اختلال در تامین مواد اولیه، مشکلات حملونقل، کاهش نقدینگی، افزایش هزینههای جاری و بیثباتی نسبی بازار باعث کاهش تولید و نگرانی تولیدکنندگان شده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت برای مدیریت این وضعیت، بستهای از اقدامات حمایتی را دنبال میکند،خاطرنشان کرد: این اقدامات حمایتی شامل حمایت مالی و تامین نقدینگی از مسیر شبکه بانکی ،استمهال هدفمند بازپرداخت تسهیلات، پیشبینی مسیرهای جایگزین حملونقل، تسهیل فرآیندهای گمرکی در استانهای مرزی،افزایش ذخایر مواد اولیه در کوتاهمدت و تقویت زیرساختهای حیاتی و مدیریت قطعی احتمالی انرژی می باشد.
استاندار زنجان بخش قابل توجهی از مشکلات معادن را مرتبط با مواد ناریه دانست و گفت:هیات ناریه استان با مسئولیت همه دستگاههای حاکمیتی، وظیفه تامین، توزیع و نظارت را برعهده دارد و تاکید شده است که مشکلات مربوط به تامین و کیفیت مواد ناریه در کوتاهترین زمان رفع شود.
استاندار زنجان با اشاره به گلایههای معدنداران درباره سوخت اظهار کرد: کاهش سهمیه استانها از سوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی، مشکلاتی ایجاد کرده است. باید تمام تقاضاها در سامانه ثبت شود تا سهمیه هر معدن بر اساس شاخصهای شفاف تخصیص یابد.
وی سه شاخص اصلی تعیین سهمیه را تناژ پروانه، نسبت باطلهبرداری و تولید واقعی اعلام کرد و افزود: با توجه به فرسودگی ماشینآلات، وضعیت ناوگان نیز باید بهعنوان شاخص چهارم لحاظ شود؛ زیرا مصرف سوخت در معادن فرسوده قابل مقایسه با واحدهای نوساز نیست.
صادقی همچنین با اشاره به مسئله قاچاق سوخت گفت: در اغلب موارد گزارش مستندی درباره خروج سوخت از معادن دریافت نکردهایم، اما بنا به پیشنهاد کمیسیون مبارزه با قاچاق، نظارتها افزایش مییابد تا فعالان واقعی با کمبود سوخت مواجه نشوند.
وی یکی دیگر از مشکلات اساسی معادن را فرسودگی ماشینآلات عنوان کرد و ادامه داد: کمبود خدمات پس از فروش، قدیمیبودن کمپرسورها، سیستمهای هوای فشرده، تجهیزات حفاری و ماشینآلات سنگین باعث افزایش شدید هزینه تعمیر و نگهداری شده است.
استاندار زنجان با اشاره به هزینههای بالای حملونقل مواد معدنی گفت: تعطیلی برخی معادن در ماههای اخیر ناشی از اختلالات حملونقل است که شورای گفتوگو وظیفه دارد این مشکل را نیز با همکاری دستگاهها رفع کند.
وی با اشاره به اهمیت حقوق دولتی معادن اظهار کرد: هزینهکرد این درآمدها در مناطق دارای فعالیت معدنی بسیار ضرورت دارد چرا که بخشی از نارضایتیهای روستاییان ناشی از آسیب به جادهها و زیرساختهاست که باید با مشارکت معدنداران و دستگاههای اجرایی جبران شود.
صادقی تصریح کرد: اگر استانداردها رعایت شود و هوشمندسازی در معادن توسعه یابد، نه تنها از منافع معدنداران کاسته نمیشود بلکه تولید نیز افزایش خواهد یافت.
استاندار زنجان با بیان اینکه دولت سه هدف اصلی جلوگیری از تعطیلی معادن، حفظ اشتغال موجود و حمایت واقعی از معدنداران در شرایط جنگ اقتصادی را دنبال میکند،افزود:بهرغم همه محدودیتها، در بخش معدن تعدیل نیرو نداشتهایم که جای قدردانی دارد.
صادقی در پایان با اشاره به ضرورت همکاری دستگاههای مرتبط همچون منابع طبیعی و محیط زیست گفت: قرار است جلسهای تخصصی برای بررسی دقیق مشکلات این حوزه برگزار شود تا راهحل نهایی با حضور نمایندگان دولت و فعالان معدنی اتخاذ شود.
برچسب ها
اخبار زنجان استاندار زنجان بخش خصوصی



