زنجان در بخش معاینه فنی ناوگان حملونقل عمومی و کالا جزو 10 استان برتر کشور
معاون حملونقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان با اشاره به نظارت اداره کل راهداری و حملونقل جادهای بر ناوگان حملونقل عمومی و حمل کالا، گفت: استان زنجان در بخش معاینه فنی ناوگان حملونقل عمومی و کالا جزو 10 استان برتر کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری زنجان ورزشی آنلاین،علی مدقالچی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته حمل و نقل رانندگان و راهداری با بیان اینکه 4 شرکت ترانزیت در استان زنجان فعال است، اظهار داشت: اداره کل راهداری و حملونقل جادهای به طرق مختلف تخلفات رانندگی را مورد بررسی قرار میدهد و در صورت احراز تخلف راننده و شرکت به کمیسیون مربوطه جهت برخورد معرفی میشود.
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت 84 باب شرکت در استان زنجان در حوزه حملونقل بار، تصریح کرد: سه پایانه بار فعال در شهرستانهای زنجان، ابهر و ایجرود وجود دارد و سالانه حدود 10میلیون تن کالا از طریق ناوگان حمل و نقل باری استان زنجان جابهجا میشود.
وی به وجود 5500 ناوگان باربری نیمه سنگین و سنگین و 7 هزار راننده کالا در استان اشاره کرد و افزود: نظارت بر عملکرد کالاهای حمل و نقل، صدور بارنامه حمل کالا، ساماندهی حمل کالا، نوسازی ناوگان و توزیع اقلام به رانندگان از اقدامات مورد توجه در بخش حمل کالا است.
معاون حملونقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان با بیان اینکه 131 دستگاه اتوبوس در زنجان فعالیت میکند که از این بین 84 دستگاه ویای پی است، عنوان کرد: 1328 راننده در بخش مسافر در استان زنجان فعال هستند.
مدقالچی با اشاره به نظارت اداره کل راهداری و حملونقل جادهای بر ناوگان حملونقل عمومی و حمل کالا، ادامه داد: استان زنجان در بخش معاینه فنی ناوگان حملونقل عمومی و کالا جزو ده استان برتر کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه عمر ناوگان باری استان 19.96 سال و عمر ناوگان سواری نیز 12.49 سال است، یادآور شد: عمر ناوگان اتوبوسهای زنجان 10و نیمسال برآورد شده که کمتر از عمر میانگین 13.5 ساله کشوری است.
این مقام مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص بهسازی ناوگان حملونقل استان زنجان، بیان کرد: امسال همه اعتبارات تسهیلات تبصره 18استان برای خرید 12دستگاه اتوبوس و 37دستگاه مینیبوس جذب شد.
مدقالچی با بیان اینکه ترمینالها ویترین شهر هستند و اگر ترمینال منظم باشد، شهر نیز منظم است، عنوان کرد: سه ترمینال مسافربری زنجان، ابهر و خدابنده در سطح استان فعالیت دارد. در ترمینال شهر زنجان که عمر 30ساله دارد خوشبختانه تغییرات خوبی انجام شده و نواقص توسط شهرداری در حال رفع است. در ترمینال ابهر کمبود فضا از مشکلات عمده بوده و این باعث شده است که در توسعه شرکتهای حملونقل با موانعی روبهرو باشیم. ترمینال شهر خدابنده نیز توسط بخش خصوصی ایجاد شده است و یک ترمینال مناسب و حرفهای نیست.
معاون حملونقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان افزود: نبود همکاران ناجا در ترمینال یک مشکل است؛ حضور نیروهای ناجا در پایانههای مسافربری در تامین نظم و نظام ترمینال موثر و مفید است.
وی شناسایی نقاط حادثه خیز و ارتقا ایمنی گروه های هدف را از اولویت های این مجموعه خواند و گفت: در مدارس حاشیه شهر، آرام سازی و آموزش از طریق نمایش حرفه ای و آموزش از طریق معلمان در دستور کار قرار گرفته است.
این مقام مسئول به اجرای طرح جامع ایمنی حمل و نقل و طرح ممیزی راه در استان زنجان اشاره کرد و افزود: رویکرد پیشگیرانه و واکنش گرایانه دو رویکردی است که در نقاط حادثه خیز مورد توجه قرار می گیرد.
مدقالچی با بیان اینکه در تصادفات رانندگی تنها کیفیت جاده مطرح نیست تصریح کرد: در این خصوص یک پکیج با پنج رکن اصلی، شامل فرهنگ، برخورد قاطع، جادههای مناسب، خودروهای مناسب و انسان خود کنترل تعریف میشود و باید مورد توجه قرار گیرد؛ این موارد لازمه پایین آمدن تخلفات و حوادث هستند.
معاون حملونقل ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان خاطرنشان کرد: در حوادث اخیر با وجود فراخوانهای اعتصاب، کاهش قابل توجهی در میزان حملونقل کالاها در استان نداشتیم و این به معنای آن است که ناوگان به فعالیت خود مشغول بود.