توسعه اقتصادی در گرو توسعه ارتباطات هدفمند است
رئیس اتاق بازرگانی زنجان، رسانه و اقتصاد را بستری برای ایجاد شفافیت و جذب سرمایهگذاری خواند و تأکید کرد که بدون پل ارتباطی قوی با افکار عمومی، سخن گفتن از رشد اقتصادی غیرممکن است و هر خبر دقیق اقتصادی، گامی به سوی توسعه پایدار محسوب میشود.

به گزارش پایگاه خبری زنجان ورزشی،صمد یوسفی اصل، رئیس اتاق بازرگانی زنجان پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره برترینهای روابط عمومیهای تجاری که در سالن جلسات مهرانه برگزار شد، روابط عمومی را معمار اعتماد، تسهیلکننده ارتباط و پیشران دیپلماسی اقتصادی اعلام کرد.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه نقش روابط عمومی در دنیای امروز به انتشار محدود اخبار خلاصه نمیشود، افزود: شما معماران اعتماد، تسهیلکنندگان ارتباط و پیشرانان دیپلماسی اقتصادی ما هستید.
وی تاکید کرد: در دنیای پیچیده تجارت بینالملل، روابط عمومی قویترین سفیر هر اتاق یا واحد اقتصادی است که تصویری دقیق و جذاب از توانمندیهای منطقهای و ملی ارائه میدهد.یوسفی اصل اقتصاد و رسانه را صرفاً ابزار انتشار خبر ندانست، بلکه آنها را بستری برای ایجاد اعتماد، شفافیت و جذب سرمایهگذاری معرفی کرد.
یوسفی اصل ادامه داد: نمیتوان از رشد اقتصادی سخن گفت بدون آنکه پل ارتباطی قوی با افکار عمومی و ذینفعان داشته باشیم.یوسفی اصل افزود: رسانه، موفقیتهای اقتصادی را برای مردم ملموس ساخته و فضای کارآفرینی را امیدبخش میکند.
وی با تاکید بر اینکه هر خبر دقیق اقتصادی گامی به سوی توسعه پایدار است، خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی در گرو توسعه ارتباطات هدفمند است.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان اصل از حضار دعوت کرد: با تقویت روابط عمومی و ایفای نقش فعال در دیپلماسی تجاری، تصویری شایسته و واقعی از ظرفیتهای ایران عزیز در داخل و خارج از مرزها منعکس کنند.
در ادامه محمدرضا نوروزپور، معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تأکید بر لزوم عبور از مراسم محوری به سمت مسئلهمحوری در حوزه روابطعمومی، نقش این حوزه را در حل مسائل اقتصادی کشور، بهویژه در اتاقهای بازرگانی، بسیار حیاتی دانست.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشرفتهای فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، لازمه ورود به ساحت مسئلهمحوری را اشراف اطلاعاتی و درک پدیدههای پیچیده جهان امروز دانست.
وی تأکید کرد: روابطعمومی صرفاً به معنای انتشار خبر و عکس نیست، بلکه باید در هر روز و هر هفته، مسئلهای را از حوزه فعالیت خود حل کند.
نوروزپور با بیان اینکه مقام معظم رهبری و سایر مسئولان کشور، موضوع اصلی کشور را اقتصاد دانستهاند، افزود: اگر موضوع اقتصاد را حل کنیم، بسیاری از مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتاقهای بازرگانی را سکوی اقتصاد کشور و سکاندار اقتصاد کشور خواند و بر لزوم حل مسائل اقتصادی با کمک رسانهها و همکاری سه ضلع کنشگران رسانه، مسئولین روابطعمومی و مدیران اتاقهای بازرگانی تأکید کرد.
تصویرسازی صحیح از سرمایه و سرمایهگذار
وی یکی از اولین مسائل مهمی که روابط عمومیها باید به آن بپردازند را تصویرسازی صحیح از سرمایه، ثروت، سرمایهگذار و کارآفرین دانست.
معاون وزیر ارشاد با اشاره به نگاه منفی تاریخی به سرمایه در برخی اندیشهها، بر لزوم معرفی کارآفرینان بهعنوان قهرمانان جامعه تأکید کرد و گفت: چین امروزی با معرفی کارآفرینان بخش خصوصی خود بهعنوان قهرمانان جامعه، به موفقیت رسیده است.
نوروزپور نامگذاری امسال بهعنوان سال سرمایهگذاری را چراغ راهی برای حرکت در این مسیر اعلام کرد.
اعتماد، سنگ بنای توسعه
معاون وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی مهمترین رکن روابطعمومیها و رسانهها را اعتمادسازی در جامعه خواند.
وی با اشاره به ناامنی روانی ناشی از عدمقطعیتها و عدم توانایی پیشبینی آینده، تأکید کرد: این ناامنی، کسبوکار، صنعت و تجارت را نیز متزلزل میکند.
نوروزپور با بیان اینکه ضریب دادن به اخبار منفی، شرایط اقتصادی بد و هر آنچه روان مخاطب را فرسوده میکند، به جامعه خدمت نمیکند، خواستار مدیریت صحیح اخبار شد.
وی تأکید کرد: من نمیگویم سانسور کنید، اما ضریب دادن به این اخبار ما را از اهدافمان باز میدارد.
نوروزپور ادامه داد: باید با مردم دقیق و درست صحبت کرد تا امیدشان افزایش یابد و ناامید نشوند.
روابط عمومی، نماد همسویی بخش خصوصی و دولت است
در ادامه نرگس مرادخانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان ضمن تبریک روز صنعت بیمه و روز جهانی زیتون، بر اهمیت جایگاه اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی و نقش بیبدیل روابط عمومیها در توسعه اقتصادی استان تاکید کرد.
معاون استاندار زنجان با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی در قانون اساسی به عنوان نماینده بخش خصوصی معرفی شده است، گفت: در استان زنجان، این نقش به اوج خود رسیده است.
وی ضمن تبریک مجدد کسب رتبه اول اتاق بازرگانی استان، بر همسویی و همکاری خوب این نهاد با مجموعه دولت تاکید کرد و افزود: فعالیتهای متنوع اتاق بازرگانی، از آموزشهای تجاری و برگزاری نشستهای تخصصی گرفته تا حمایت از بخش خصوصی در نمایشگاههای داخلی و خارجی، نشاندهنده اهمیت این نهاد است.
مرادخانی با بیان اینکه بخش خصوصی امروز اهمیت فوقالعادهای دارد، به مقایسه بودجه عمرانی استان با سرمایهگذاری بخش خصوصی پرداخت و گفت: در حالی که بودجه عمرانی استان حدود ۱۰ همت است، برآورد سرمایهگذاری بخش خصوصی به ۴۰۰ همت میرسد.
وی ادامه داد: وقتی بخش خصوصی اینقدر اهمیت دارد، منتقل کردن اقدامات اتاق بازرگانی توسط روابط عمومیها، نقش مستقیمی در توسعه استانها ایفا میکند.
مرادخانی با اشاره به برگزاری جشنواره اکو و مشاهده زحمات روابط عمومیها و خبرگزاریها، تاکید کرد: انتشار اخبار مبتنی بر واقعیت، به رشد و توسعه اقتصادی کمک شایانی میکند.

وی ضمن اشاره به روز جهانی زیتون و جایگاه استان زنجان به عنوان قطب تولید این محصول در کشور، با تولید سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن زیتون، بر اهمیت معرفی این ظرفیتها تاکید کرد.



