اقتصادی

بزرگ‌ترین مانع انتقال میدان میوه زنجان؛ ۴۵ سال بلاتکلیفی سندی و رؤیای نمایشگاه خودرو در محل قدیم

مدیرعامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی زنجان گفت:سند رسمی میدان میوه و تره‌بار قدیم به نام شهرداری ثبت نشده است؛ موضوعی که فرآیند انتقال را با چالش حقوقی مواجه کرده، در حالی که طرح‌هایی مانند تبدیل کاربری به مجتمع خدماتی و نمایشگاه خودرو برای زمین فعلی در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه خبری زنجان ورزشی،عبدالله اسماعیلیان، مدیرعامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان زنجان، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تشریح وضعیت پروژه میدان جدید، بر لزوم انتقال هرچه سریع‌تر میدان میوه و تره‌بار قدیم به این مجموعه تأکید کرد.

اسماعیلیان ضمن تقدیر از عزم مسئولین استانی، شهردار و اعضای شورا برای راه‌اندازی این میدان، اظهار داشت: بیشترین نفع این انتقال متوجه شهر و مردم خواهد بود، نه اشخاص خاص. ما به عنوان نماینده شهرداری در اینجا حضور داریم و بیشترین حجره‌های واگذار شده نیز مربوط به این مجموعه است.

وی با اشاره به معضلات میدان فعلی، بر ضرورت جابجایی تأکید کرد: همواره مطرح می‌شد که فاصله میدان جدید زیاد است، اما پس از بازدیدهای اخیر مسئولین، از جمله معاون محترم دادستان و فرماندار، این نتیجه قطعی حاصل شد که میدان قدیم دیگر گنجایش پاسخگویی به نیاز شهر را ندارد و حتماً باید منتقل شود. معاون دادستان صراحتاً خواستار انتقال میدان قدیم در یک بازه زمانی مشخص شد.

 

مدیرعامل پایانه صادراتی با درخواست از اصحاب رسانه برای انعکاس مشکلات مردم، خواستار پیگیری شد: از شما به عنوان صدای مردم تقاضا دارم مزیت‌های میدان جدید و کاستی‌های میدان قدیم، به‌ویژه در زمینه بهداشت، ترافیک و مسائل زیست محیطی را منعکس کنید. میدان جدید با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان (یک و نیم همت) توسط شرکت و سرمایه مردمی ساخته شده و باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری کامل برسد.

موضوع اسناد مالکیت میدان قدیم و کاربری جدید

اسماعیلیان در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون اسناد میدان قدیم، نکته مهمی را روشن ساخت و افزود: مهم‌ترین مانع، این است که میدان قدیم میوه و تره‌بار تاکنون سند رسمی به نام شهرداری نخورده است. این مجموعه حدود ۴۵ سال بدون سند در اختیار شهرداری بوده و واگذاری‌ها به صورت سرقفلی انجام شده است. شهرداری حدود یک سال است که در تلاش برای اخذ سند از مسکن و شهرسازی است.

وی در خصوص سرنوشت کاربری میدان قدیم پس از انتقال گفت: پس از انتقال سند به نام شهرداری، صحبت بر این است که کاربری آن مکان با توجه به موقعیت مکانی‌اش به کاربری بهتری تبدیل شود تا هم فعالان میدان قدیم منتفع شوند و هم شهر از آن بهره ببرد. به عنوان مثال، گزینه‌ای مانند تغییر کاربری به نمایشگاه خودرو و ایجاد یک مجتمع خدماتی مطرح شده که این کار ترافیک شهری را نیز کاهش می‌دهد.

پاسخ به شائبه تهاتر و ماهیت پروژه

مدیرعامل پایانه صادراتی به شایعات در خصوص قیمت خرید زمین پاسخ داد: زمین اینجا با قیمت کارشناسی روز از دولت اخذ شده و در قالب تهاتر با زمین مسکن مهر در سال ۸۷ معامله صورت گرفته است. هیچ قیمت پایینی یا تبصره ی یارانه‌ای در کار نبوده و زمین کاملاً شخصی محسوب می‌شود.

وی در خصوص ترکیب پروژه عنوان کرد: پروژه در ابتدا با نام مرکز پشتیبانی میادین میوه و تره‌بار» در سال ۸۷ مصوب شد. سپس در سال ۸۹، همزمان با مصوبه دولت برای ایجاد پایانه‌های صادراتی در کل کشور، استاندار وقت تصمیم گرفت به دلیل شباهت ساختاری، پایانه صادراتی را با میدان میوه و تره‌بار ادغام کند. بنابراین، پایانه صادراتی به میدان ملحق شد، نه اینکه اول پایانه ساخته شده و بعد میوه و تره‌بار به آن چسبیده باشد. این مجتمع به گونه‌ای طراحی شده که کمترین ضایعات را داشته باشد و ارزش افزوده برای کشاورز ایجاد کند؛ داشتن سردخانه و واحد میوه خشک‌کن در هیچ کجای کشور در میادین میوه و تره‌بار مرسوم نیست و این از مزایای ویژه این مجموعه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟