بودجه مستقل سفر نداریم/ اجرای مصوبات عمرانی زنجان نیازمند پیگیری مستمر و ۳ ساله است
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان زنجان با تأکید بر شفافسازی مفهوم مصوبات سفر ریاست جمهوری، گفت: چیزی بهعنوان بودجه مستقل سفر در ساختار مصوب کشور وجود ندارد؛ بلکه این مصوبات، اولویتبندی پروژههای موجود در چارچوب منابع رسمی است که اجرای کامل پروژههایی نظیر راهآهن نیازمند نگاه واقعبینانه سهساله است. وی همچنین درباره استخدامهای رسمی، زمان ۱۲ تا ۱۵ ماهه برای طی مراحل اداری را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری زنجان ورزشی،احمد خداوردی رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: مجموع اعتبارات مصوب سفر رئیسجمهور به استان زنجان که در لیستها مشاهده میکنید، رقمی بالغ بر ۴۰ همت و ۴ دهم میلیارد تومان است که شامل ترکیب منابع مختلفی از جمله منابع داخلی وزارتخانهها و سایر ردیفهاست. این اعتبارات بر اساس اولویتبندیهای صورتگرفته در سطح استان و کشور تخصیص مییابد و اینگونه نیست که همه استانها بهصورت یکسان و با یک عدد مشخص از مصوبات برخوردار شوند؛ بلکه اولویتها و نیازهای اساسی هر منطقه ملاک عمل است.
وی در تشریح اولویتهای استان در این مصوبات، افزود: آب و راه در مجموع حدود ۱۵ همت از کل مصوبات را به خود اختصاص داده که نشاندهنده اهمیت این زیرساختهاست. بهعنوان مثال، در بخش آب، بخشی از مصوبات مربوط به پروژههای خورشیدی از منابع داخلی وزارتخانه مربوطه است.
خداوردی در خصوص فرآیند استخدامهای رسمی نیز توضیح داد: پس از برگزاری آزمون رسمی، طی مراحل قانونی تا تأیید نهایی گزینش الزامی است. این فرآیند معمولاً ۱۲ تا ۱۵ ماه به طول میانجامد و سازمان در بخش صدور مجوز و نظارتهای نهایی، بهخصوص در مرحله تأیید استخدام، وظیفه خود را انجام میدهد.
وی افزود: اعتبار استخدامها از پیش و همزمان با صدور مجوز پیشبینی شده و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد، اگرچه ممکن است در مواردی شرکتکنندگان پس از حکم، کار را ترک کنند که جایگزینی برای بار اول امکانپذیر است.
تبیین مفهوم بودجه مصوب سفر و نحوه اجرای پروژهها
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان زنجان با تأکید بر شفافسازی مفهوم مصوبات سفر، بیان کرد: باید توجه داشت که چیزی بهعنوان بودجه مستقل سفر در بودجه مصوب کشور وجود ندارد؛ بلکه مصوبات سفر، اولویتبندی پروژههای موجود یا جدید را در چارچوب منابع و بودجههای رسمی کشور تعیین میکند. اینکه پروژهای در زنجان با درصد تخصیص بالایی مواجه شود، لزوماً بهمعنای تخصیص ۱۰۰ درصدی در یک سال نیست، بلکه اجرای تخصیص ممکن است سه ساله باشد.
وی به چالشهای اجرایی پروژههای عمرانی اشاره کرد و گفت: هر پروژه عمرانی، مانند پروژه پابند در خدابنده که بخشی از مصوبات سفر است، با موانع اجرایی متعددی از جمله معارضین محلی و ضرورت مستندسازی مواجه است. پروژههای عمرانی دارای شناسنامه و کد هستند و آغاز فرآیند و اجرای عملیاتی آنها نیازمند حل این مشکلات و پیگیری مستمر است.
خداوردی در پایان تأکید کرد: مصوبه سفر، تسهیلکننده و سرعتبخش به فرآیند تخصیص منابع و تزریق منابع جدید به منطقه است و انتظار بهرهبرداری یکساله از پروژههای عمرانی سهساله، نگاه واقعبینانهای نیست. دولت و استاندار با تمام توان پیگیر اجرای این مصوبات و به سرانجام رسیدن پروژههایی مانند راهآهن هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان زنجان در ادامه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مالی سال گذشته و نیمه نخست سال جاری، به تشریح وضعیت منابع و مصارف بودجهای استان پرداخت و اظهار داشت: منابع مصوب استان در سال گذشته حدود ۱۶ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان بوده است و عملکرد واقعی منابع به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که نشاندهنده تحقق ۱۲۴ درصدی منابع است.
خداوردی اظهار کرد: در بخش مصارف نیز از مجموع چهار هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان مصوب، حدود سه هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که معادل ۸۰ درصد تحقق است.
وی افزود: مصارف بودجهای به دو بخش عمرانی و هزینهای تقسیم میشود که در بخش عمرانی از سه هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان مصوب،۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان دریافت شد که معادل ۸۴ درصد تحقق است.
خداوردی در خصوص بودجه سال جاری نیز گفت: تاکنون از مجموع چهار هزار و ۹۶۲ میلیارد تومان اعتبار مصوب،هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان دریافت شده که معادل ۲۴.۶۷ درصد تحقق منابع است.
وی ادامه داد: در بخش عمرانی نیز ۵۵۵ میلیارد تومان و در بخش هزینهای ۶۶۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
خداوردی همچنین به پرداخت تعهدات حقوقی کارکنان اشاره کرد و گفت: تا این تاریخ، کلیه حقوق و مزایای کارکنان پرداخت شده و تنها پاداش پایان خدمت بازنشستگان طبق قانون به سال بعد موکول شده است.



