70درصد دانشآموزان کتاب غیردرسی مطالعه نمی کنند
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان،سید عباس صالحی با بیان اینکه کتاب درسی نقطه پرش دانش آموزان برای عمق بخشیدن دانش و حرکت به سمت خلاقیت است، اظهار کرد: اوقات فراغت یک بخش باانعطاف است که میتوان در آن همگرایی نهادها را عمق و وسعت داد.
سیدعباس صالحی تصریح کرد: نهادهای آموزش محور و تربیت محور در گذشته همگرا بوده اند،و در گذشته آموزش و تعالی این نهادها در یک بستر بود اما امروز ما شاهد گونه ای از هم گسیختگی نهادها هستیم.
وی افزود: بی تردید دانشآموزان نمی توانند در یک محیط ایزوله پرورش پیدا کنند؛ نهاد تعلیم و تربیت میتواند این موضوع را سامان دهد اگر فضای این نهاد را در این موضوع محدود کنیم به نتیجه نمیرسیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: باید بتوانیم در یک نگاه فرابخشی به یک ترکیب سازی نهادهای موثر برسیم برای واقع بینانه کردن انتظارات باید مسیرهای نهادهای چهارگانه را هموار کنیم.
صالحی ادامه داد: کانون این حوزه اوقات فراغت است؛ اوقات فراغت یک بخش باانعطاف است که میتوان در آن همگرایی را عمق و وسعت داد.
وی به یک نظرسنجی درباره دراختیار داشتن اوقات فراغت اشاره و عنوان کرد: بخش مهمی از مشکل ما در خروجی تعلیم و تربیت این است که نهادهای چهارگانه مسیرهای خود را میروند لذا شروع این تغییر اوقات فراغت است در این حوزه میتوان همگرایی ۴نهاد را ایجاد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از ظرفیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای فرهنگی مساجد است که ۲۶هزار کانون و یک میلیون دانشآموز داریم.
صالحی تصریح کرد: مدرسه قفس کتاب درسی را میسازد که مانع خلاقیت و عمق به دانش است. یکی از نکات همگرایی این است که کتاب درسی نقطه پرش برای دانشآموز باشد نه نقطه توقف. کتاب باید دریچه ای باشد نه یک دریچه بسته. لذا بحث کتاب و کتابخوانی مطرح میشود.
وی به زیست مذهبی بچهها اشاره و اظهار کرد: در این بخش مناسبات مسجد و مدرسه مهم است تا به زیست مذهبی بچهها کمک شود. زیست احتماعی نیز مهم است باید مهارت زندگی جمعی را به جوانان آموزش دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضای تشکلهای اجتماعی از بین دانشآموزان تا ۱۵سال شکل میگیرد، افزود: مسجد و کانونهای فرهنگی هنری فرصتی برای مشارکتهای اجتماعی هستند که میتواند یک نقطه همگرایی باشد.
صالحی تاکید کرد: دانشآموزان باید خلاقیت هنری را نیز داشته باشند؛ در افق ذهنی دانشآموز باید چهرههای مورد علاقه وجود داشته و چهرههای علمی باید جز این چهرهها باشد. در این حوزه نیز بین نهاد تعلیم و تربیت و نهادهای دیگر همبستگیهایی لازم است که باید اتفاق بیافتد.
وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد آینده ساز کشور یک نهاد است که در حوزه هم گرایی نقش آفرینی میکند؛ یکی از کانونهای موثر در این بین اوقات فراغت است.